Konsolide Finansal Tablolar Hakkında Bağımsız Denetçi Raporu
Global Yatırım Holding Anonim Şirketi Yönetim Kurulu'na,
Giriş Global Yatırım Holding Anonim Şirketi ("Şirket") ve Bağlı Ortaklıkları'nın ("Grup") 31 Aralık 2013 tarihi itibarıyla hazırlanan ve ekte yer alan konsolide finansal durum tablosunu (bilanço), aynı tarihte sona eren yıla ait konsolide kar veya zarar ve diğer kapsamlı gelir tablosunu, konsolide özkaynaklar değişim tablosunu, konsolide nakit akışları tablosunu, önemli muhasebe politikalarının özetini ve dipnotları denetlemiş bulunuyoruz. Finansal tablolarla ilgili olarak grup yönetiminin sorumluluğu Grup yönetimi konsolide finansal tabloların Kamu Gözetimi Muhasebe ve Denetim Standartları Kurumu ("KGK") tarafından yayımlanan Türkiye Muhasebe Standartları'na ("TMS") uygun olarak hazırlanmasından ve gerçeğe uygun olarak sunumundan sorumludur. Bu sorumluluk, konsolide finansal tabloların hata ve/veya hile ve usulsüzlükten kaynaklanan önemli yanlışlıklar içermeyecek biçimde hazırlanarak, gerçeği dürüst bir şekilde yansıtmasını sağlamak amacıyla gerekli iç kontrol sisteminin tasarlanmasını, uygulanmasını ve devam ettirilmesini, koşulların gerektirdiği muhasebe tahminlerinin yapılmasını ve uygun muhasebe politikalarının seçilmesini içermektedir. Bağımsız denetim kuruluşunun sorumluluğu Sorumluluğumuz, yaptığımız bağımsız denetime dayanarak bu konsolide finansal tablolar hakkında görüş bildirmektir. Bağımsız denetimimiz, Sermaye Piyasası Kurulu'nca yayımlanan bağımsız denetim standartlarına uygun olarak gerçekleştirilmiştir. Bu standartlar, etik ilkelere uyulmasını ve bağımsız denetimin, konsolide finansal tabloların gerçeği doğru ve dürüst bir biçimde yansıtıp yansıtmadığı konusunda makul bir güvenceyi sağlamak üzere planlanarak yürütülmesini gerektirmektedir. Bağımsız denetimimiz; konsolide finansal tablolardaki tutarlar ve dipnotlar ile ilgili bağımsız denetim kanıtı toplamak amacıyla, bağımsız denetim tekniklerinin kullanılmasını içermektedir. Bağımsız denetim tekniklerinin seçimi, konsolide finansal tabloların hata ve/veya hileden ve usulsüzlükten kaynaklanıp kaynaklanmadığı hususu da dahil olmak üzere önemli yanlışlık içerip içermediğine dair risk değerlendirmesini de kapsayacak şekilde, mesleki kanaatimize göre yapılmıştır. Bu risk değerlendirmesinde, Grup'un iç kontrol sistemi göz önünde bulundurulmuştur. Ancak, amacımız iç kontrol sisteminin etkinliği hakkında görüş vermek değil, bağımsız denetim tekniklerini koşullara uygun olarak tasarlamak amacıyla, Grup yönetimi tarafından hazırlanan konsolide finansal tablolar ile iç kontrol sistemi arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Bağımsız denetimimiz, ayrıca Grup yönetimi tarafından benimsenen muhasebe politikaları ile yapılan önemli muhasebe tahminlerinin ve konsolide finansal tabloların bir bütün olarak sunumunun uygunluğunun değerlendirilmesini içermektedir. Bağımsız denetim sırasında temin ettiğimiz bağımsız denetim kanıtlarının, görüşümüzün oluşturulmasına yeterli ve uygun bir dayanak oluşturduğuna inanıyoruz. Görüş Görüşümüze göre, ilişikteki konsolide finansal tablolar, Grup'un 31 Aralık 2013 tarihi itibarıyla konsolide finansal durumunu, aynı tarihte sona eren yıla ait konsolide finansal performansını ve konsolide nakit akışlarını, TMS (bkz. Not 2) çerçevesinde doğru ve dürüst bir biçimde yansıtmaktadır. Diğer ilgili mevzuattan kaynaklanan bağımsız denetçi yükümlülükleri hakkında raporlar 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu'nun ("TTK") 402'inci Maddesi uyarınca; Yönetim Kurulu tarafımıza denetim kapsamında istenen açıklamaları yapmış ve istenen belgeleri vermiştir, ayrıca Şirket'in 1 Ocak - 31 Aralık 2013 hesap döneminde defter tutma düzeninin, kanun ile Şirket esas sözleşmesinin finansal raporlamaya ilişkin hükümlerine uygun olmadığına dair önemli bir hususa rastlanmamıştır. 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 378'inci Maddesine göre, pay senetleri borsada işlem gören şirketlerde, yönetim kurulu, şirketin varlığını, gelişmesini ve devamını tehlikeye düşüren sebeplerin erken teşhisi, bunun için gerekli önlemler ile çarelerin uygulanması ve riskin yönetilmesi amacıyla, uzman bir komite kurmak, sistemi çalıştırmak ve geliştirmekle yükümlüdür. Aynı kanunun 398'inci Maddesinin 4'üncü fıkrasına göre, denetçinin, yönetim kurulunun şirketi tehdit eden veya edebilecek nitelikteki riskleri zamanında teşhis edebilmek ve risk yönetimini gerçekleştirebilmek için 378'inci maddede öngörülen sistemi ve yetkili komiteyi kurup kurmadığını, böyle bir sistem varsa bunun yapısı ile komitenin uygulamalarını açıklayan, esasları KGK tarafından belirlenecek, ayrı bir rapor düzenleyerek, denetim raporuyla birlikte, yönetim kuruluna sunması gerekmektedir. Denetimimiz, bu riskleri yönetmek için Grup Yönetimi'nin, gerçekleştirdiği faaliyetlerin operasyonel etkinliği ve yeterliliğini değerlendirmeyi kapsamamaktadır. Bilanço tarihi itibariyle KGK tarafından henüz bu raporun esasları hakkında bir açıklama yapılmamıştır. Dolayısıyla bu konuya ilişkin ayrı bir rapor hazırlanmamıştır. Bununla birlikte, Şirket, söz konusu komiteyi 24 Haziran 2013 tarihinde kurmuş olup, komite 3 üyeden oluşmaktadır. Komite kurulduğu tarihten rapor tarihine kadar Şirket'in varlığını, gelişmesini tehlikeye düşüren sebeplerin erken teşhisi, bunun için gerekli önlemler ile çarelerin uygulanması ve riskin yönetilmesi amacına yönelik 1 defa toplanmış ve hazırladığı raporu Yönetim Kurulu'na sunmuştur.
Görüşü Etkilemeyen, Dikkat Çekilmek İstenen Hususlar Görüşümüzü etkilememekle birlikte konsolide finansal tablolara ilişkin 19.2 numaralı dipnota dikkat çekmek isteriz. Detayları 19.2 no.lu dipnotta açıklandığı üzere Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. hisselerinin tamamının blok satış yöntemiyle özelleştirilmesine ilişkin Ankara Büyükşehir Belediyesi ("Belediye") ve Grup'un içinde bulunduğu Ortak Girişim Grubu ("OGG") arasında devam eden 50 milyon ABD Doları tutarındaki teminat mektubunun iadesine ilişkin alınan ihtiyati tedbir kararının iptali ile ilgili dava 26 Şubat 2013 tarihinde OGG aleyhine sonuçlanmıştır. Grup, mahkemenin gerekçeli kararının tarafına ulaşmasıyla bu ilk derece mahkeme kararının temyizine ilişkin süreci başlatmış olmakla birlikte söz konusu karar sonucu doğan yükümlülüklerini 31 Aralık 2012 tarihli konsolide finansal tablolarına yansıtmıştır. Grup, raporlama tarihi itibariyle söz konusu karar sonucuna uygun olarak 50 milyon ABD Doları tutarındaki teminat mektubunun bedelini nakden ödemiş olup OGG'nin diğer ortaklarının paylarına düşen ve ticari olmayan faaliyetlerden diğer alacak olarak muhasebeleştirilen tutarın tahsili için girişimlerini başlatmıştır. Öte yandan Belediye, teminat mektubunun nakde çevrilmesinin önlenmesine ilişkin alınan ihtiyati tedbirden kaynaklanan uğranılan zararın tazmini talebi ile Ankara 4'üncü Asliye Ticaret Mahkemesi'nde dava açmış olup bu davaya ilişkin dava dilekçesi ve ara karar Grup tarafından tebliğ alınmıştır. Grup, esasa ait dava dosyalarının üst mahkemelerce kesinleşmesinin beklenmesi, davacının somut zararını ispat etmesi, Borçlar Kanunu madde 51 gereği hakimin tazminatın kapsamını belirlemesi gibi hukuki nedenlerin dikkate alınmasını ve davanın reddini talep etmiştir. Ankara 4'üncü Asliye Ticaret Mahkemesi'nde gerçekleşen 21 Kasım 2013 tarihli ön inceleme duruşmasında teminat mektubunun iadesine yönelik Yargıtay 11'inci Hukuk Dairesi'ndeki temyiz sürecinin somut uyuşmazlık açısından bekletici unsur olarak kabul edilmesine karar verilmiştir.
19.2 no.lu dipnotta detaylı açıklandığı üzere, Grup'un Hidroelektrik Enerjisi Santrali yatırımları ile iştigal etmekte olan bir bağlı ortaklığının, Devlet Su İşleri ("DSİ") ile imza aşamasına gelinen Su Kullanım Hakkı Anlaşması, DSİ'nin projeyi iptal etmesi sebebiyle imzalanamamıştır. Grup hukuk müşavirleri, Ankara 16'ncı İdare Mahkemesi'nde DSİ'nin kararının iptali istemiyle dava açmıştır. Mahkeme davayı reddetmiştir. Grup hukuk müşavirleri bu karara karşı Danıştay nezdinde temyiz başvurusunda bulunmuştur. Konsolide finansal tabloların yayımlanmak için onaylandığı tarih itibarıyla yukarıda bahsi geçen davaların yargılama süreci devam etmekte olup söz konusu davaların nihai sonucu üzerinde belirsizlik bulunmaktadır. Grup yönetimi, hukuk müşavirlerinin görüşü doğrultusunda bu davalarla ilgili oluşabilecek yükümlülüklere ilişkin olarak ilişikteki konsolide finansal tablolarda herhangi bir karşılık ayırmamıştır.
İstanbul, 11 Mart 2014 Akis Bağımsız Denetim ve Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik Anonim Şirketi
Orhan Akova, SMMM Sorumlu Ortak Başdenetçi İstanbul, Türkiye
|
|